منطقه Veneto ايتاليا

توضيحاتي پيرامون منطقه veneto
در تمام ربع قرن گذشته، سيستم صنعتي veneto ، نرخ توسعه خيلي بالا  را نشان داده است. اين منطقه يك نگرش همه‌ جانبه به طرف شركتها، خوشه‌هاي صنعتي و سيستم network داشته و آنها را مورد مطالعه قرار داده است.به هرحال، جهاني شدن و افزايش رقابت، فشار زيادي را بر سيستم هاي صنعتي veneto ، وارد کرده است، گرچه يك سيستم پشتيباني مناسب نقش تسهيل كننده‌اي را در موانع پيش روي خوشه ها داشته است.
Veneto از لحاظ منطقه فيزيکي در مکاني قرار دارد که بيش‌ از نيمي از مساحت آن (300/18متر مربع ) توسط جلگه‌اي از گياهان آبي و رودخانه‌هايي كه قابل كشتيراني بوده و قله‌هايي كه مطرح ترين در جهان هستند و بيش از صدها كيلومتر خط ساحلي احاطه شده است.در حقيقت منطقه veneto منطقه‌اي است كه جمعيت آن بطور متراكم در كل اين مساحت متراكم شده‌اند و اين در حاليست كه تنها 000/400/4 نفر از مردم آن در مساحتي حدود 300/18 متر مربع سكني گزيده‌اند. اين منطقه هنوز توسط يكي از مناطق اقتصادي پويا كه متعلق به ايتاليا مي باشد اداره مي شود.باور اين دگرگوني در ذهن قابل تامل است در حاليكه منطقه‌اي در طي 20 سال از سالهاي (1991 تا 1971) از يك منطقه كشاورزي و مهاجرت سنتي به يک منطقه پيشتاز در عرصه صنعتي تبديل شود. در اين دوره شمار توليد محصولات از 174 به 301 هزار عدد (تقريباً 2 برابر) رسيده است و همچنين شمار كاركنان از 444 به 621 هزار نفر رشده كرده است. Veneto يكي از 20 منطقه مهم در ايتاليا مي‌باشد. Veneto منطقه‌اي است كه داراي ساختار اداري و سياسي خود مختار مي باشد كه البته اين ساختار تا اندازه‌اي محدود به اداره ايالت مي باشد.هفت شهرستان در حيطه و قلمرو Veneto وجود دارد :
belluno,padua,rovigo,treviso,venice,verona,vicenza و همچنين داراي 581 شهرستان ديگرمي باشد.

دلايل بررسي منطقه ونتو
بررسي منطقه ونتو از اين لحاظ حائز اهميت است که اين منطقه مدلي براي توسعه شمال شرقي ايتاليا محسوب مي شود، به همين دليل شناخت منطقه به لحاظ سنتهاي فرهنگي و اقتصادي و ساختاري مي تواند ما را در بررسي هرچه صحيح تر اين منطقه ياري دهد.
تفاوتي که اين منطقه با شمال، جنوب و مرکز ايتاليا دارد در اين است که هنگامي که مناطق شمالي و جنوبي با بيکاري بالايي مواجه هستند در منطقه ميانه شمالي و خصوصاً شمال شرقي مردم در حال تلاش و فعاليت هستند به طوري که در منطقه Veneto بيكاري وجود ندارد.
امروزه ايتاليا توسط نرخ‌هاي اقتصادي متفاوت توصيف مي شود كه اين نرخها ممكن است از منطقه‌اي به منطقه ديگر تغيير كند.
برحسب مورد در زمانيكه نرخ در شمال غربي و جنوب بطور آهسته پايين مي آيد و اين مناطق ناتوان از رقابت‌هاي بين المللي هستند، شمال شرقي مياني بهترين نرخ توسعه را بصورت فوق‌ العاده در منطقه رقم مي زند. راز اين توسعه به مشخصات ويژه منطقه‌هاي صنعتي وابسته است.
بطور خاص 3 عامل مهم در متمايز كردن منطقه Veneto از ديگر مناطق شمالي وجنوبي نقش داشته است كه عبارتند از:
1. وضع قوانين جديد براي مناطق مختلف در Veneto
2.  مطابقت فرهنگ اقتصادي مناطق با smes (واحدهاي کسب وکار کوچک و متوسط)
3. جهاني نمودن مناطقي که محصولات آنها با آرم (made in italy)  عرضه مي شود بطور مثال در صنايع نساجي، اسباب و اثاثيه، چرمي ، ورزشي و … .

دو مشخصه از نواحي صنعتي در منطقه Veneto
يکي از خاص ترين عوامل موفق در اقتصاد ونتو توجه خاص اين منطقه به کسب وکارهاي صنعتي بوده است که با توجه به سيستم فرهنگي کشور ايتاليا اين کسب وکارها خود به خود و به صورت سنتي و بدون اينکه از استراتژي خاصي تبعيت کنند به صورت خوشه فعاليتهاي  خود را انجام مي دادند که بعدها توسط واحدهاي تصميم گذار سمت و سوي جهت يافته تري به خود گرفته و به صورت سيستماتيک عمل مي کنند.
برحسب مورد :
بررسي استان منحصر بفرد vicenza كه اولين استان ايتاليا در فهرست صادر كننده ها مي باشد نشان مي دهد كه چطور اين استان در سال 2000 به اجراي اقتصادي 50% در منطقه مشهور شده است:
شوراي منطقه‌اي Veneto در سال 1999 ، 19 منطقه که قابليت ايجاد خوشه هاي  صنعتي را داشتند، شناسايي نمود. مركز عمده خوشه‌هاي صنعتي روي شهرهاي verona,vicenza,treviso كه از حيث تاريخي بودن و قدمت داراي اهميت مي باشند استوار بود.
خوشه هاي اصلي منطقه نساجي- پوشاك از pedemontana و بدنبال آن منطقه meridionale را شامل مي شود و بعد از آن خوشه صنايع چوبي از sinistra piave و bassanese و صنايع مكانيك- فلزي از schiro-thiene را بودند.

بخش هاي صنعتي
منطقه Veneto ، 20% منطقه‌هاي نساجي ، 10% چرم (كارخانه‌هاي كفش) و 15% منطقه‌هاي مهندسي را در ايتاليا و شايد در بسياري از مناطق اروپا و جهان را شامل مي شود.
خوشه‌هاي صنعتي رسمي Veneto :
1- نساجي و پوشاك منطقه pedemontana ( جايي كه 127 بخش از آن در ايالتهاي venice treviso ,padua , belluno و بويژه vicenza گسترش يافته است) اين منطقه تمركزي از شركتهايي مهم كه در اين زمينه فعاليت مي كنند را دارا مي باشد که از جمله  diesel و  marzotto  را مي توان اشاره کرد. در اين منطقه 759 شركت با 18118 نفر كارگر وجود دارند كه 3/1 اين صنعت را محلي ها پوشش مي دهند.
2- نساجي و پوشاك منطقه meridionale (جائي كه 126 بخش از آن در ايالتهاي rovigo ,padua و همچنين قسمتي از vicenza و در وسعت كوچكي نيز از Veniceو verona گسترش يافته است) اين منطقه داراي دو مشخصه مي باشد:
اول اينکه داراي يك سيستم مبنا بوده به طوري که يک فرايند محلي توسعه كارآفريني در بخش پوشاك در اين منطقه محقق شده است.
دوم از آن منطقه‌ ويژه‌اي از توليد پوست و خز بوده ، كه در منطقه جنوبي از ايالت padua واقع مي باشد.
3-  چوب و لوازم منزل منطقه bassa pianura (جائيكه 36 بخش از آن در ايالتهاي padua و verona گسترش يافته است) اين محل منطقه‌اي ويژه در توليد لوازم خانگي بوده كه درحدود 6300 نفر كارمند را در 1700 مورد سرمايه‌گذاري به خدمت گرفته است.
ميانگين تعداد كاركنان هر شركت 4 نفر ميباشد كه اكثريت اين شركتها محصول نهايي را توليد مي‌نمايند.
4- چوب و لوازم منزل منطقه sinistra piave (جائيكه52 بخش از آن در ايالتهاي treviso  belluno, venice واقع شده است) اين خوشه در توليد لوازم خانگي مدرن يكي از اصلي ترين خوشه­هاست و بزرگترين خوشه توليد لوازم خانگي در ايتاليا بشمار مي آيد و مايه افتخار بسياري از گروه‌ها مي باشد.
5- كفش هاي منطقه montebelluna ( جائيكه 16 بخش از آن در ايالتهاي montebelluna واقع است) در زمينه توليد كفش هاي ورزشي فعال است ، بسياري از شركتها در تحكيم قواي توليد كفشهاي خود در بخش توسعه محلي فعاليتهاي همه جانبه‌اي را از خود ارائه نموده‌اند.
اين منطقه در حدود 400 كمپاني توليد كفش‌هاي ورزشي دارد ، 9000 كارمند و در حدود24/1 بيليون از فروش كل محصولات را بخود اختصاص داده است. در اين منطقه توليد كفش‌هايي نيز كه از صنايع دستي و توليدات قديم اين ناحيه بوده است از قدمت زيادي برخوردار مي باشد. اين منطقه بيش از 65% از توليد جهاني كفش اسكي ، 80% توليد كفش هاي موتور سيكلت و تقريباً در حدود 25% توليد كفش‌هاي اسكيت را بخود اختصاص داده است.
بسياري از كفش‌هاي ورزشي نظير كفش‌هاي فوتبال، دوچرخه سواري ،بسكتبال،تنيس، اسنوبرد و همچنين چكمه‌هاي اسكي ، سازندگان آن ايتاليايي هستند.
6- كفش هاي منطقه collinaveronese (جائيكه 11 بخش و تمامي ايالت verona را شامل مي شود، خوشه صنعتي كفش در ايالت verona ، داراي 675 موسسه مي باشدكه توليد كنندگان كفش و مجموعه‌هاي وابسته آن، بيش از 6700 نفر كارمند را در اختيار داشته و 10% از مجموع توليدات كشور ايتاليا را بر عهده دارند. فروش كل اين مجموعه در حدود 29/1 بيليون در سال و معادل 38% از توليدات آن براي صادرات است.
7 – صنايع چرم ومهندسي منطقه arzignano (جائيكه 12 بخش از آن در ايالت vicenza قرار گرفته است. خوشه صنعتي چرم ، با كل فروش سالانه تقريباً 58/2 بيليون كه 24/1 بيليون آن حاصل از صادرات مي باشد. همچنين تعداد 120000 عدد از اين پوست‌ها هر روز مورد عمليات دباغي قرار مي‌گيرد كه نتيجه تلاش 8500 كارگر در 770 ناحيه مي باشد.
(يكي از بزرگترين تمركزها بر روي صنايع ، صنعت دباغي مي باشد كه نياز است از لحاظ محيطي مورد حفاظت قرار گرفته و موسسات كنوني بايستي به لحاظ رويكرد و شناخت اين توليدات نياز به بهبود كيفيت را در اين نوع محصولات برآورده نمايند).
8 – عينك مربوط به منطقه treviso و belluno (جائيكه داراي 67 بخش بوده كه 45 بخش از آن در ايالت belluno واقع مي باشد).
در اين خوشه 12000 نفر كارمند در 250 شركت مشغول به فعاليت مي باشند و اين در حاليست كه اين مسئله توسط سازنده صنعتي بزرگي توجيه مي شود، در سرتاسر ايالت مي توان 4 شركت بزرگ را كه مقدار فروش كلي آنها به 70% مي رسد را بيابيم.
9 – منطقه صنعتي توليد سنگ مرمر در ايالت verona رتبه اول را در توليد سنگ در كشور ايتاليا و جهان بخود اختصاص داده است. و پيشتاز در تجارت بين الملل مي باشد. 5/9% از صادرات جهاني توسط توليد اين سنگها پوشش داده مي شود.
بر اساس تحقيقات و آناليز بازار، هيچگونه داده‌هاي آماري دقيقي بر روي توليدات اين محصول انجام نپذيرفته است. در هر صورت فروش كل اين محصول (سنگ مرمر) در طي يكسال برابر است با 07/2 بيليون يورو.
10- جواهرات و فلزات گرانبها در ايالت vicenza ( 23 بخش در ايالت vicenza وجود دارد) منطقه وسيعي از اين خوشه‌(جواهرات و فلزات گرانبها) در سرتاسر ايالت vicenza پراكنده شده است، اين خوشه شامل 860 موسسه توليد صنايع دستي ايالت مي شود يعني تعداد نفراتي بالغ بر 12000 نفر و فروش سالانه‌اي معادل با 62/3 بيليون يورو دارد.
11- توليد كفش در ايالت brenta ( جائيكه 11 بخش در امتداد رودخانه brenta و 8 بخش در ايالت venice و 3 بخش در ايالت padua واقع مي باشد).
در حال حاضر صنعت توليد كفش در اين منطقه حدود 720 واحد با تعداد نيروي انساني معادل 9000 كارمند به ارزش 38/0 بيليون يورو فروش سالانه دارد كه عمده توليد محصولات آنها، توليد انواع كفش‌هاي زنانه مي باشد.
12- سفالگري در منطقه nove (در بخش هاي vicenza ,nove ) نگرشي محلي به بازارهاي بين الملل داشته است و  حجم صادرات معادل 157 ميليون در طي سالهاي2000- 1999 داشته است.
خوشه‌هاي مربوط به ايالت bassano,nove فروش حاصل از صادرتشان در حدود 70% – 60% در اروپا، آمريكا و آسيا مي باشد.
13- شيشه در ايالت murano (در كليه بخش هاي ايالت murano پراكنده شده است). امروزه صنعت شيشه‌كاري از جمله هنرهايي است كه توسط كارآفرينان محلي حمايت مي شود كه بايد سطوح اين صنعت، تحكيم و تقويت شود.
14- فعاليتهاي دريايي در ايالت و سواحل lagoon (داراي 10 بخش : 7 بخش واقع در ايالت venice و 3 بخش در ايالت rovigo قرار دارد).
اين سيستم از 102 بخش محلي تشكيل شده است كه بيش از 800 نفر در آن مشغول بكار هستند. شاخص ويژه سودمند اين سيستم تماماً پرورش ماهي مي باشد، نرخ هاي پرورش ماهي در مناطق عبارتند از: 12% براي محل كل ايالت ، 4/9% براي بخش ها rovigo و 18% براي بخش هاي chioggia .

زير خوشه‌ها :
1 – امور مهندسي در schio-thiene  شامل 31 بخش در ايالت vicenza .
2 – لوازم منزل در bassano delgrappa شامل 29 بخش، 24 بخش در ايالت vicenza و بقيه در ايالت treviso .
3 – صنعتي ماهيگيري در deltadelpo  شامل 6 بخش در منطقه دلتا بين ايالتهاي و   rovigo venice .
4 – امور مهندسي در conegliano  . شامل 12 بخش در منطقه treviso.

اهداف :
دولت منطقه‌اي مواردي را بعنوان مسئله و گلوگاه جهت توسعه اقتصادي در كليه مناطق مشخص نموده است كه عبارتند از :
·                    فقدان ارتباط بين حمايت كنندگان و واحدهاي کسب وکار(SMEs )
·                    كمبود كار در منطقه
مناطق زيادي بوسيله نيروي با انساني متمركز، شناسايي شده‌اند، بنحوي كه اقتصاد در حال رشد تقاضاي كار در حال رشد را نيز در بر داشته است.
اين سه مسئله مهم بطور كلي موارد زير را مشهود مي سازد:
(A افزايش قيمت نيروي انساني
(B انتقال توليدات به كشورهايي كه داراي هزينه‌هاي پاييني مي باشند.
(C بسته شدن موسسات
احتمال بروز اين خطرها بعنوان عاملي حساس بر روي شركتهاي منطقه‌اي دلالت دارد كه سبب رخداد رقابت بر روي بازارهاي جهاني شود.
نياز به رشد زيربناي توسعه مي باشد.
هنگاميکه مناطق صنعتي با يك سيستم صنعتي مطلوب در ايالت veneto مواجه شدند، و از زمانيكه تحت رقابت سخت بين­الملل قرار گرفتند، به اين نتيجه دست پيدا کردند که جهت تقويت بناي خود بايد از سازمان­هاي دولتي کمک بگيرند.

سازمان هاي پشتيبان
منطقه هاي صنعتي اكثراً از SMEs تشكيل شده‌اند، در بسياري از اين مناطق سازمان­هايي وجود دارند كه منافع مشتركي در شركتهاي درون منطقه‌اي دارند.
منطقه veneto عموماً توسط هزينه هاي عضويت و سرمايه اتاق بازرگاني حمايت مي شوند. بهرحال اين سياست چهارچوبي را فراهم مي آورد كه منطقه veneto نقشي حياتي را در توسعه اقتصادي منطقه‌ها بوجود آورد. سازمانهاي عمده ديگر نيز، سازمانهايي پژوهشي( تعداد 4 دانشگاه و پارك‌‌هاي علمي) و چند نمايندگي خصوصي مي باشد.
منطقه‌هاي صنعتي امروزه بعنوان يك پايه و اساس در توسعه اقتصادي منطقه veneto شناخته شده و قلب سيستم صنعتي را تشكيل مي دهند.
در هر حال منطقه صنعتي با يك رقابت بين المللي سخت مواجه شده است كه جهت توسعه اقتصادي ، مجبور است از مداخلات دولتي بهره گرفته و كليه منطقه‌ها نيز بايستي سعي نمايند اين هدف را دنبال نمايند.

سيستم قانون گذاري در منطقه veneto
در سال 1999 منطقه veneto قوانين محلي جديدي را درباره منطقه‌هاي صنعتي بود، بكار گرفت.
منطقه veneto بر اساس يك پيش نويس بر روي يك قانون جديد در منطقه‌هاي صنعتي كه هماهنگ با قوانين گذشته در مورد تامين بودجه است برنامه‌ريزي­هاي خود را انجام داد، اين مسئله در شوراي منطقه‌اي نيز مورد بحث قرار گرفته است كه مقرر شده است تا قبل از به پايان رسيدن سال ، تحقق يابد.
قوانين موافقت به قرار زير است و مناطق صنعتي مجبور به انجام الزامات زير هستند :
وجود حداقل 80 شركت با حداقل 250 نيروي كار
·        تمركز بر روي محصولات ابتكاري
·        انجمن هايي كه بتوانند سوابقي براي توليد محصولات و يا R&D (واحدهاي تحقيق وتوسعه) ارائه نمايند.
·        ارائه برنامه­ها و قوانين دقيق براي شرکتها
سيستم قانون جديد بر روي 4 عامل متمركز است:
1- تحقيق          2- ترفيع      3- آموزش       4- زيرسازي
يكي ديگر از نكات مثبت در منطقه پيدايش كميته منطقه‌اي است. اداره كل منطقه‌اي براي اجراي سياستهاي صنعتي محلي با تمام قوا مشغول به فعاليت شده است. بهرحال تامين بودجه عمومي هرگز نمي‌تواند بيش از 40% مبلغ كل سرمايه گذاري گروه‌هاي SMEs و ديگر ذينفعان باشد. دريك سياست کلي مهم­ترن بخش اطلاع رساني مناسب و يا اجراي دقيق خط مشي‌ها در منطقه است، از نقطه نظر قانوني مسئله مهم اطلاع رساني يك منطقه در شناخت محصولات منطقه‌اي اهميت ويژه‌اي دارد.
در منطقه‌هاي صنعتي ، سازمان‌هاي واسطه‌اي ديده شده‌اند كه نقش تسهيل كننده و پشتيباني را در مورد شركتهاي ديگر بر عهده داشته‌اند.
منطقه در حدود 40% از بودجه طرح را تامين مي‌نمايد (مورد به مورد و بر اساس يك طرح) و الباقي بودجه توسط بخش‌هاي محلي و سرمايه‌گذاريهاي بخش خصوصي تامين مي‌شود(اين مورد از اين جهت اهميت دارد که باعث جذب حمايت­هاي همگاني به دور از انگيزه­اي تبعيضي شده و سرمايه­اي خارج از امور اداري به همراه دارد).
يك ابزار مالي جديدي نياز بود تا بتواند بودجه اين طرحها را تامين نمايد و آن ” منابع در گردش” بود كه با يك سيستم جاري جايگزين شود. مبناي اين قضيه بر اين بود كه مبالغ زيادي از سرمايه را به يك SME قرض داده و طي سالهاي متمادي که مشخص شده بدون نرخ بهره‌اي به “مدير بودجه” برگردانده شود.
مبالغ قرضي نيز به SMEs كمك خواهد كرد كه نرخ بهره پول را كه از بانكها دريافت مي کنند   کمتر شود.
اين پيش نويس جديد از قانون نيز توسط هيئت منطقه‌اي مورد قبول واقع شد(دولت منطقه‌اي) و  اين پيش نويس، در سپتامبر امسال به شوراي منطقه‌اي(مجلس منطقه‌اي) ارائه گرديد . اين نتيجه  حاصل شد كه طبق يكسري جلسات مقدماتي بين قسمتهاي درگير مانند اساتيد دانشگاهي و نمايندگان SMEs ، اين پيش نويس مورد هدايت و هماهنگي‌هاي لازم قرار بگيرد.
اين پيش نويس جديد در پر رنگ شدن وجه تمايز بين سيستمهاي كاراي محلي و منطقه‌هاي صنعتي بسيار خوب جلوه كرد و باعث شد كه مفهوم جديدي را در مورد منطقه توليدي و حدود فعاليتهاي اقتصادي بالقوه در بخش صنعت را معرفي نمايد.

فرهنگ اقتصادي در منطقه‌ها
طي 10 قرن متمادي دولتهاي خودگردان توسط جمهوري venice (جائيكه داراي روح كارآفريني بالائيست) سبب شده است كه بسياري از منطقه‌هاي صنعتي در Veneto شكل گيرد.
مطنقه veneto در قديم ، منطقه‌اي روستائي با آداب و رسوم و سنت روستائي بود، و در زمانيكه انقلاب صنعتي شروع شد ، همان مردم با همان ساختمانها ، زير بناي يك توسعه اقتصادي را تشكيل دادند، واين نتيجه حاصل شد كه فرهنگ منطقه با حرفه‌هاي كوچك در صنعت شكل گيرد.
يك عنصر بنيادي در توسعه منطقه veneto ، سهم سرمايه گذاري بالاي SME در منطقه مي‌باشد. 90% از كل موسسات متعلق به SME بوده در حاليكه 95% از اين موسسات، تنها 15 كارمند را در خود جاي داده‌اند.
فرهنگ كارآفريني خاصي در اين منطقه وجود بطوريكه سبب شده است يك همكاري بسيار نزديك بين موسسات موجود در منطقه بوجود آيد.
جنبه منحصر بفرد ديگر منطقه‌ veneto فرهنگ “خودسازماني” است . اقتصاد در منطقه Veneto بطور معمول بدون مداخله دولت رونق گرفت است، اين مسئله در حالي بوده است كه بسياري از اين سازمانها توانائي اداره خود بدون مداخله ارگان­هاي مختلف را داشته است.
اين منطقه بنحوي سنتي و بعنوان تلفيقي از شركتهاي صنعتي ، خارج از مناطق متجانس جغرافيايي خاص، در همان بخش تشکيل شده است.
دولت هر ساله مطالعاتي را براي تجزيه و تحليل‌هاي مختلف با عناويني مانند گسترش IT ، منابع يابي محصولات، انعطاف پذيري نيروي كار و زنجيره تامين را انجام مي­داد.
نتيجه اين مطالعات تنها گسترش فناوري اطلاعات (IT) نبود. اين فرض هم كه انعطاف‌ پذيري كاركنان عامل اصلي تجزيه و تحليل باشد نيز درست نبود اگرچه در اين مطالعات بنظر مي‌رسيد كه طول زمان كاري براي نيروي كار زياد باشد، اما در هر حال سختي و دوام دو عامل موفقيت آميز در حصول اين نتايج از تجزيه و تحليل‌ها بودند.
در رابطه به منابع يابي و جريان جهاني شدن اين نتايج حاصل شد كه اين بخش از veneto  و خيلي از موسسات ديگر سهم بسياري از توليداتشان به كشور روماني ارائه مي نمايند.
چناچه دلايل منطقي پشت سازمان­هاي خودگردان وجود داشته باشد اين تجارب ممكن است از منطقه‌اي به منطقه ديگر منتقل شود، بويژه كه پس از آن ممكن است اين تجارب به خارج از كشور نيز منتقل شده و توليد محصولات چند مليتي بوجود آيد.
راز نهفته در سازمان‌هاي خودگردان كه حقيقت ديرپائي است كه اين منطقه‌ها اغلب داراي يك فرهنگ جغرافيايي از يك اقتصاد واحد هستند، و اين حمايت اقتصادي كليد موفقيت منطقه‌هاست .
بنابراين تحقيقات موفق و فاكتورهاي رشد منطقه از اهميت بيشتري نسبت به درك پشتيباني توسعه منطقه ها برخوردار است .
جهاني نمودن منطقه‌ها
منطقه veneto طي تاريخ يك منطقه مرزي بوده است كه مهمترين بندر جهت دسترسي به اروپاي شرقي مي باشد، در انتهاي قسمت جنوبي آن خروجي وجود دارد كه يكي از مهمترين محورهاي اروپايي و تجاري است واين راهي است براي ارتباط غرب به شرق و همچنين شمال به جنوب قاره اروپا.
سالهاي زيادي منطقه veneto ارتباط بازرگاني با كشورهاي مشرق زمين در زمينه كشاورزي داشته است، در حدود 2 قرن پيش منطقه veneto حكومت خودمختارش را از دست داده بود و صنعت آن تنها كشاورزي بوده همچنين در اين منطقه‌ فقر حکم فرما بوده و مردم جهت گذارن زندگي مجبور به مهاجرت مي شدند .
بعد از تغييرات صنعتي و سنتي در veneto ، اين منطقه موفق شد كه منطقه خود را احيا کند و با بهره­گيري از روش­هاي نين صنعت خود را متحول نموده و توليدشان را افزايش دهد.
بعد از اين تغييرات اكثر منطقه‌هاي صنعتي در veneto با امور صادرات سازگار شدند.
– كليه منطقه‌هاي صنعتي در veneto با امور صادرات سازگار شدند، مناطق مختلف veneto
موفق به دريافت استانداردهاي جهاني شدند كه عامل بين المللي و رقابتي است اين استانداردها هم كيفيت و هم نوآوري محصول و بازاريابي مبتني بر سفارشات مشتريان را در بر دارد، همچنين فرهنگ اقتصادي ( توضيف شده در فوق ) باعث ايجاد ساختاري صنعتي نوين در سراسر جهان شده است.
ساختار اقتصادي veneto از شركتهاي با اندازه‌هاي كوچك و يا متوسط تشكيل شده است ، مدلي كه هم اكنون بر اساس منافع شغلي پديد آمده است و توسط يك سيستم منعطف بزرگ  پاسخگوي نياز مشتريان ، توسط بازارهاي جهاني است اين امر باعث شده است كليه مناطق از سراسر جهان ، علامت ” made in italy ” يا ” طراحي ايتاليا ” را بر اساس شهرت آن كه نمادي از كيفيت است را بشناسند.

ضمائم .
صنعت كفش در منطقه Brenta
صنعت توليد كفش در منطقه brenta del rivera   ( داراي 14 بخش اشتراكي در منطقه Venice  ) است اين صنعت مربوط به سال هاي قرن نوزدهم , يعني زمانيكه اولين موسسه در  stra   تاسيس شد كه اين موسسه اولين موسسه ماشيني در كشور ايتاليا بود .
پس از جنگ جهاني دوم , صنعت توليد كفش در آن منطقه رونق عظيمي يافت كه با توليدات سطح كيفي پايين كار خود را آغاز كرد و رفته رفته مورد پيشرفت قرار گرفت , كه البته اين سند گواه اين قضيه مي باشد كه در اين منطقه در حدود 720 موسسه با 9000 نفر نيروي كار و اعتباز0.38بيليون توليد كفش هاي زنانه متنوع مشغول بكار مي باشند .

Novea     صنعت سفالگري در منطقه
آنهايي كه داراي سليقه خوب و درك خوب از اشيا، مي باشند قدر عناصر تزييني را مي دانند و براي زندگي روزمره خود تلاش مي كنند كه به صنعت سراميك  وارد شوند . بر طبق قوانين ”  هنرهاي جزيي ”  و تركيبي از دانش فني و الهام از زيبايي هميشه آقايان تمايل به صنعت كوزه گري داشته اند چه در فنون جديد و چه در قديم  , و اين بازتاب تصاوير سبب افزايش تجارب و ساخت اشكال جديد مي شوند .
پويا ترين هسته درمنطقه سفالگري  veneto  هنوز شباهت زيادي به محله هاي سنتي و تاريخي دارد كه در طول رودخانه brente  و در ميان بخش هاي اشتراكي از منطقه هاي  nove , bassano , grappadel , vicenza  واقع شده است .
هر روزه موسسات توليدي بيشماري بسياري از صنايع دستي منطقه اي و صنايع سفالگري خود را جهت مصارف در خانه ها , هتلها , موزه ها و نمايشگاه ها به سرتاسر جهان ارسال مي نمايند.
محصولات سفالگري در دامنه وسيعي از رنگها , نقش ها و توليدات متنوع و با رقباي بسيار كمي در محدوده­هاي ديگر نيز پراكنده شده است .
محصولات محلي از نمايش كلاسيك به يك روش جديد كه  ”  novesa ”  ناميده مي شود گرايش مي يابد .
كاربرد صنعت سفالگري بسياري از ملزومات را برآورده مي نمايد : اين توليد وسيع پاسخ خوبي براي برآورده سازي به الزامات و نياز به زيبايي ميدهد , علاوه بر نوع شناسي هاي اصلي , توسعه محصولات خاص , پاسخگوي توليدات خاص مي باشد : توليداتي مانند تصاوير مقدس، اين محصولات براي ساخت , ساختمانها معمولي كاربرد دارد .
تغييرات محصولات نمونه از صنايع كوزه گري اصيل مربوط به قرن 18 , و دستيابي به تكه هاي بي نظير توسط طراحان و هنرمندان , ساخت موزه هاي گرانبها و ويلاها را ميسر ساخت .
تاريخ كوزه گري در منطقه Venetian  , منشاء­ي در زمان تركيب حكومتهاي اقتصادي در Venice   دارد . و همچنين سلايق و طبع زيبايي از سرزمينهاي صليبي كه توسط نقاشان بزرگ و مجسم، ساز ها وپيشگامان كار آفرين نشات گرفته شده است, دولت venetian  در قرن 17 به كارآفرين هاي bassano  اجازه داد كه محصولات خود را براي جمهوري venetian  توليد نمايند  اين قياس قابل تقدير است  كه عرصه قدرت در توليد اين سري محصولات از هلند و انگليس گرفته شد و اين امر سبب تجكيم قواي كار آفرينان  در منطقه bassano  گرديد .
اولين سنت و فرهنگ كوزه گري در منطقه mainardi  مربوط به خانواده antonibon  مي باشد  در طي دوران طلايي قرن 18 , توليدات محلي منشا يك تنوع بزرگ از طرح ها و تزئينات بود , بدين ترتيب كه ايجاد يك ميراث فرهنگي از اشكال و تزئينات , توسط صنعتگران محلي مورد بهره برداري قرار گرفت، بسياري از حوادث انعكاس يك مشكل بزرگ براي صنعت محلي را بوجود آورد. حوادث عمومي و سياسي, تغييرات اقتصادي زيادي را بهمراه تضادهاي ارتشي براي اين منطقه ها بوجود آورد, بطوريكه سازندگان محلي مجبور شدند از فرهنگ صنعتي و محلي خود در حد شايسته اي دفاع نمايند و با آن حوادث مبارزه نمايند.

در حال حاضر كيفيت يك سيستم توليدي به غناي تاريخي اش وابسته نيست
در طول يك دوره, شاهكاري توسط توسعه صنعت فنون پيچيده بوجود آمد كه اين مشخصه متمايز از يك بخش صنعتي بود، و آن نيز در ابتدا موفقيتي در بازار بود.
تمركز هنر كوزه گري در  nove  و منطقه  bassano  كه با شركتهاي وابسته در تمام منطقه گسترش يافته بودند باعث شد كه خود را در سرتاسر جهان مطرح سازند. موفقيت در توليد محصولات محلي توسط توسعه و رشد يك سازمان باعث شد كه شكل يك خوشه صنعتي را بخود بگيرد. در اين خوشه , نوآوري , جاده اي است كه به سرزمينهاي بكر منتهي مي شود، رقابت نيز بين موسسات به بهبود در كيفيت محصولاتشان كمك مي كند .
بررسي­هاي دقيق نشان مي دهد كه صنعت كوزه گري نگرشي قوي جهت ورود به بازارهاي بين المللي دارد و مدرك اين قضيه : حجم صادراتي 157 ميليوني در سال 1997 بوده است .
متخصص ترين بخش هاي منطقه اي , خوشه  nove , bassano  با صادراتي در حدود 70 % – 60 % از فروش كلشان در اروپا , آمريكا و آسيا مي باشند . روي هم رفته اين سيستم , يك سيستم رقابتي تخصصي در زمينه كيفيت , نوآوري محصول و خدمات به مشتري است قادر است روش خود را بر روي بازار رهبري نمايد و همواره اين قابليت را دارد كه به مسير دائمي خود ادامه داده و پيوسته خود را بازسازي نمايد .

صنعت ساخت شيشه در منطقه Murano
از زمان قرن 17 , منطقه murano  ( مركز Venice lagoon  ) داراي صنعت ساخت شيشه و هنر شيشه گري بوده است, تا آنجا كه غناي كيفيت محصولش سبب شد كه يك موزه از هنر شيشه در Venice  تاسيس شود .
امروزه هنر شيشه گري و بلور در منطقه murano  با يك تلاش بي دريغ از كارآفرينان محلي حمايت مي­نمايد تا سطح كيفي محصولات خود را حفظ نموده و بدين ترتيب ابزارهاي خدمات شركت را فراهم آورد، هم اكنون در حدود 260 موسسه با تعداد نيروي انساني نزديك به 2000 نفر و سهم صادراتي در حدود 35 % در اين منطقه فعاليت دارند .
منطقه هاي صنعتي ديگر( صنعت كشاورزي و جهانگردي )
احساس وظيفه در بازسازي اصول كشاورزي و نيز هدايت نمودن روش هاي موثر باعث شده است كه توليدات اين صنعت با كيفيت بالايي عرضه گردند و همچنين در زمان شكل گيري صنايع به يكديگر متصل شوند. با پيشرفت اقتصادي در سال هاي اخير, توسعه بزرگي در بخش خدمات اين صنعت ديده شده است كه بقاء يك سيستم توليدي را نويد مي دهد.
منطقه veneto  در صنعت جهانگردي و توريست داراي بالاترين ركورد ملي مي باشد . veneto  مهمترين بندر جهانگردي را در درياي مديترانه دارد،كشتي شركت هاي خارجي و كشتي شركت هاي آمريكايي در اين منطقه وجود دارد، اما اين موضوع نشان دهنده يك بازار جهانگردي چند مليتي نيست ، اين مطلب بطور ضمني بيان مي دارد كه توسعه توريسم و جهانگردي , نياز به يك حمايت چند جانبه دارد، همانند مسائلي که در بيشتر صنايع منطقه veneto  تماماَ زير سلطه SMEs  قرار گرفته­اند.

منطقه  Montebelluna
montebelluna  شهري است كه توسط تپه هاي منظمي احاطه شده است و در زير ايالت treviso  و در 50 كيلومتري از ايالت Venice  ( مركز توليد كفش جهان ) واقع شده است .
بخش سيستم ورزشي , يكي از مهمترين بخش ها در شمال – شرق ايتالياست , كه محققان و پژوهشگران جهان دريافته اند كه منطقه veneto  منشا اصلي اين بخش مي باشد .
در حدود 500 شركت و با نيروي كاري در حدود 9100 نفر در بخش توليدات كفش و حداقل 150 عضو از منطقه فعاليت دارند،10  مورد از اين شركت ها , شركت هاي بسيار همچون: Nike , lotto ,diadora  مي­باشند.
30 مورد از اين شركت ها در اندازه متوسط با ( 50 الي 100 نفر پرسنل ) و 100 مورد از اين شركت هادر اندازه كوچك با ( تعداد نيروي انساني كمتر از 10 نفر ) مي باشند .
منطقه كفش montebelluna  يكي از مهمترين منطقه هاي توليد كفش در ايتاليا و جهان است  بطوريكه اين منطقه براي پيشگامان صنايع توليد كفش كاملاَ شناخته شده است .
در اواخر سالهاي دهه 90 , پوشاك ورزشي با 000/800/32 كفش ( در سال 1998 ) به فروش كلي برابر با 200/2 بيليون رسيد .
”  made in montebelluna   ”  نشانگر كيفيت و كميت توليد است، 60 % از توليدات منطقه اي ايتاليا مربوط به كفش دوچرخه سواري و 80 % از آن مربوط به كفش اسكيت مي باشد . در زمينه توليد كفش با توليدات جهاني اين مقادير را خواهيم داشت :
25 %   كفش اسكيت
50 %   كفش رديابي
65 %    كفش اسكي
75 %    چكمه اسكي
80 %   كفش موتور سواري

ايالت   Treviso
treviso  يكي از پويا ترين منطقه ها در veneto  و شمال ايتاليا مي باشد . كه در شرايط اقتصادي , ظرفيت توليدي آن موفق تر از توسعه سياسي و فرهنگي آن بوده است. اين سرزمين داراي يك اتحاد كار آفرين بوده و اختيارات مالي خوبي باندازه يك ائتلاف رسمي سياسي و فرهنگي دارا مي باشد , بنحوي كه اين ايالت رده ششم رشد صنعتي در ايتاليا  را بدست آورده است.
صادراتtreviso  نشان داد كه با وجو در اختيار داشتن تنها 4/1 منطقه veneto  توانسته است 5/1 از رشد مثبت تجاري کشورايتاليا به خود اختصاص دهد و بطور خاص گرايش به اشتغال در اين منطقه ميانگين مثبتي بيش از ميانگين ملي و نرخ بيكاري در حدود ( 4.1 % ) دارد .
Treviso  از بين 5 ايالت ايتاليايي ديگر , بيشترين اشتغال را در توليدات در زمينه صنايع مهندسي دارا مي باشد.

عقايد رايج در منطقه Veneto
سنت توليد كفش در Montebelluna   با سنت هاي قديمي پر رونق در جمهوري Venice  ادغام شده است، در Venice  خدمات و صنعت نشان داد كه قسمت خوبي از اقتصاد مربوط به امور بازرگاني و تجارت دريايي است و بزودي اين قضيه را در انجمن ها و شركت ها سازماندهي نمود .
در اواخر قرن 15 , Venice  بحران هاي چشمگيري را بر روي محصولاتveneto , تحمل نمود كه محصولات veneto رفته رفته رقابت خود با كالاي خارجي را اc دست مي داد و هنر اين صنعت تدريجاَ رو به زوال مي گذاشت . آخرين ضربه نيز , ضربه اي بود كه از جانب قلمرو ناپلئون و قلمرو اتريشي وارد شد .اتحاديه سازندگان كفش نابود شدند و تنها برخي از كارگاه هاي تعمير كفش در اين عرصه باقي ماندند .
3 منطقه عمده , سنت توليد كفش را ادامه دادند :
منطقه stra   : در صنعت توليد كفش هاي زنانه
منطقه  Verona   : در صنعت توليد کليه انواع کفش
منطقه  montebelluna   : در صنعت توليد كفش هاي ورزشي
بازار
در آغاز دهه 1800 ميلادي , montebelluna  يك سرزمين روستايي بود كه بازارش قلب اقتصادش را تشكيل مي داد، همچنين اين منطقه توسط Fredrick barbarossa  كشف شد و توسط جمهوري Venice   صاحب امتياز شد، montebelluna   , ناحيه اي است ميان منطقه هموار treviso  و كوه هاي belluno  ، پس از شناخت اين منطقه بازار كفش و توليد كفش رونق گرفت, بطوريكه هر هفته پوست هاي زيادي براي ساخت كفش محيا مي شد . هر سازنده كفش , روش مخصوص بخود را داشت بطوريكه محصول هر كارگاه با كارگاه ديگر فرق مي كرد.
تا دهه اول 1990  , كفش  ” galosh ”  مهمترين كفش شناخته مي شد . كه كفشي با دوام با رويه اي از چرم و چوب بود كه اين كفش مناسب كشاورزان , هيزم شكنان و …. بوده است .
در آغاز دهه 1990  , تعداد 200 كارگاه در آنجا وجود داشت كه تنها 8 مورد از آنها سازندگان كفش بودند.
در آن زمان شور و هيجان شديدي براي صعود و كوهنوردي بوجود آمد , بويژه براي صعود به ارتفاعات feltre , belluno   و همين امر تقاضا براي داشتن كفش هاي كوهي را فراهم نمود  و صنعتگران اين منطقه را بي درنگ خوشحال نمود .

مطالب متنوع
پس از جنگ جهاني اول , احساس وظيفه توليد كفش در منطقه montebelluna  افزايش يافت و كفش هاي سفر در منطقه montebelluno  با تقاضاي زيادي از سوي مردم مواجه شد .
ايتاليايي هاي زيادي كه با dolomites  آشنا شده بودند در طي هفته هاي مشقت بار جنگ , به اطراف شهر مي رفتند و مسافت هاي طولاني را مي پيمودند با كفش هايي كه در اسكي نيز بكار برده مي شد. پس از مدتي علاقه به ورزش اسكي , تقاضاي به كفش اسكي را بهمراه آورد و منطقه montebelluna  فرصت توليد و تنوع اوليه را پيدا نمود و كفش اسكي بهمراه كفش كوهنوردي در نيمه دوم قرن 20 سير تكامل و توليد ويژه اي را آغاز نمود .
در طي زمستان 1966- 1965, شخصي بنام  ”  Bob lange  ”   كه يك تكنسين فني از Colorado  از ايالت متحده آمريكا بود يك كفش اسكي كاملاَ پلاستيكي را ابداع نمود .
ساكنين montebelluna  به اين فناوري جديد روي آوردند، Nordica   اين اختراع شخص آمريكايي را با جايگرين كردن فرايند قالبريزي بجاي تزريق , بهبود بخشيد.
اين مسئله رونق اقتصادي خوبي به اين بازار داد : از توليد 000/250 هزار جفت در سال 1960 به توليد 000/100/4 جفت در سال 1979 .
اما اين نوع آوري در صنعت پلاستيك كارآفرينان منطقه را راضي نمي نمود . در حقيقت , مشكلهاي اقتصادي و عدم اطمينان فرهنگي , برخي از گزينه هاي تاثير گذار بر روي كفش هاي ورزشي بودند. در آغاز سال 1980 علائم بحران مشخص شد و تقاضا براي اين كفش , ناكهان كاهش يافت , بنابر اين كفش اسكي با محصولات متنوع ديگر جايگزين شد و در اين مقوله انقلابي روشن پديد آمد .
در همان زمان شركت هاي زيادي شروع به توليد لباس هاي ورزشي نمودند ، بحران كفش هاي اسكي ادامه يافت اما يك محصول جديد كه بنظر مي آمد اين بحران را ازميان بردارد توليد كفش هاي اسكيت بود . توسط استفاده از تكنو لوژي ساخت چكمه ”  synergic ”  كفش هاي اسكيت جانشيني مناسب براي كليه فصول شد .
در سال هاي اخير برچسب ” Made in montebelluna  ”  2 محصول مهم را پديد آورد ; يكي ساخت چكمه هاي snow board  و ديگري كفش هاي سنتي .

يك منطقه باز
تنوع محصول , پيوسته يك مشخصه خاص از منطقه montebelluna  بوده است, شهري كه با گرايش و  انعطاف پذيري در مشخصات كيفي محصولاتش, چهره واقعي خود را به سايرين نشان داده است. اين منطقه توانسته در راستاي رسيدن به اهداف خود به گرايشهاي مکملي نيز دست مي­يابد از جمله :
گرايش در توليد محصولات گسترده بوسيله شركت ها, گرايش به انواع مختلف شركت ها( شرکت­هاي کوچک وبزرگ را به اندازه سازندگان فرعي مطرح کرده است).
گرايش در ايجاد موسسات خارجي كه بوسيله مارك هايي ( بخصوص در دهه 1990 ) شناخته شده­اند، گرايش به صنايع وابسته به توليد كفش و حرفه هاي ديگر، گرايش در داد و ستد صنعت توليدات و انتقال پروسه توليد به مكانهايي كه داراي نرخ دستمزد پايين هستند( داد و ستد توليدات در ابتدا در کشور­هاي جنوب شرق آسيا انجام شد زيرا با سقوط ديوار برلين, اروپاي شرقي بوسيله كشور روماني , محل بزرگي براي داد و ستد محصولات شد).

موزه چكمه ها و كفش هاي ورزشي
موزه چكمه و كفش هاي ورزشي ( fondazione moseo dello scarpone  ) هم اكنون محل دفتر هم آهنگي منطقه است و جايگاهي براي ملاقات شركت ها با يكديگر است.
در سال 1992 اين موزه توسط تشكلي بيش از 60 شركت كوچك و بزرگ فعال در صنعت كفش ورزشي , اداره مي شده است : نظير انجمن هاي صنايع confartigianato , CAN, treviso , munchen , banca popolare , montebelluna  .
وظيفه اصلي ” موزه ها ” نگه داري و محافظت فعالانه براي توسعه صنعت كفش در اين بخش مي باشد ( بطور مثال : ضبط و نگهداري آرشيوي از كفش هاي قديمي). در هر حال”  موزه ” مدرسه و مركزي براي تكنسين هاي فني و طراحان است و در حال حاضر هم اكنون 60 شركت عضو از آموزش­هاي مرکز استفاده مي­کنند.
اين مراكز سطح نيازهاي شركت ها را باندازه سطح تكنو لوژيشان مورد تجزيه و تحليل قرار مي دهند. بر پايه اين يافته ها آموزش هاي حرفه اي مورد نياز را در اختيار شرکت‌ها قرار مي‌دهند.
دوره­هاي آموزشي بمدت 6 ماه ( 90 ساعت ) ادامه مي يابد و بسياري از فارغ التحصيلان, شغل مناسبي در منطقه پيدا مي كنند، جداي از همه اين موارد, اين مركز همچنين آموزش هاي پاره وقتي را نيز انجام مي دهد. همچنين اين مسئله از سوي اتاق بازرگاني نيز مورد پشتيباني قرار گرفته مبني بر اينكه اين موزه ها بايستي تكنو لوژي مدل هاي متفاوت را به صورت مجزا از هم مطرح کنند.
موزه محل نشست براي شركت هاي منطقه است، گروه هاي مذاكره ، گروه‌هاي بازاريابي و گروه طراحان نيز در موزه مشغول به کار هستند، همچنين 5 مشاور خبري بر روي بازار فعاليت دارند كه در نمايشگاه هاي بازرگاني آنچه را كه روي مدهند , گزارش مي نمايند.

كليد هاي موفقيت
بنگاه هاي صنعتي , اجتماع انسجام يافته اي در اين منطقه ها پديد مي آورد, يعني محلي كه رفتارهاي انساني بين اهالي بخش ها و نواحي, فراوان به چشم مي خورد.
مشخصات زير دال بر اين قضيه مي باشند :
·        بخش‌هاي كاري مشترک بين شركت­ها
·        بخش‌هاي مشترک در مراحل توليد
·        ارتباط بين سازنده هاي كوچك و بازارهاي فروش
·        تكنولوژي پيوسته و نوآوري در سازمان ها
علارغم وجود جو رقابتي بين شركت هاي موجود در منطقه، آنها همکاري و مساعدت لازم را با يکديگ دارند. شركت ها از منابع و تجارب بهره مند شده و براي رشد منطقه نفع خواهند داشت.
براي ايجاد چنين توسعه­اي , شركت ها نياز به يك مكان سازمان يافته جهت ارتباطات نزديک با يکديگر دارند، مكاني شبيه به يك ” مجلس “، اكنون موزه كفش محل ملاقات بسياري از شركت هاست.
اين موضوعات موقعيت منطقه montebelluna  را تقويت مي نمودند , اما بين عوامل تركيب شده با سيستم منطقه اي , نقش كليدي بخش هاي تخصص يافته مشخص شد، با خلاقيت و نوآوري كار آفرينان محلي, قدرت تخيل و كارايي در محصولات بازاريابي شده محلي در كشور هاي خارجي بهبود يافته و ” Made in ”  montebelluna شكل رقابتي در بازارهاي جهاني پيدا کرد.
يك نقش بسيار مهم توسط طراحان و كار آفرينان تعريف شده بدين ترتيب كه برنامه ريزي­هاي دقيقي با وجود گرايش­هاي مختلف در منطقه صورت گرفته و تمامي آنها نيز يه صورت دقيق پياده سازي شدند.
در نهايت شركت هاي خارجي زيادي به كاراييMontebelluna  ايمان آوردند و از الگوي اين منطقه در سرمايه‌گذاري‌هاي خود استفاده کردند.

نقش اتاق بازرگاني
اتاق بازرگاني يك سازمان پشتيبان و كانوني در منطقه است که مسول هماهنگي فعاليتهاي شبكه سازي بين شركت ها و سازمان هاي پشتيبان ديگر است.
توسط اتاق بازرگاني, خط مشي اقتصاد اصلي در منطقه , بسوي منطقه هاي صنعتي گرايش يافته است، اين سازمان منطقه ها را مستقيماَ حمايت مي نمايد و يا توسط سازمان هاي پشتيبان ديگر treviso tecnologica  ” به ايجاد مرکز پژوهش در منطقه ها مي پردازد.
“treviso tecnologica  ”  از چند موسسه و SMEs  تشكيل يافته است.
اتاق بازرگاني همچنين مجامع تحقيقات علمي را , حمايت مي نمايد، اتاق بازرگاني بعنوان يك مركز ارائه گواهي و آزمايشات, نقش تسهيل كننده خوبي باندازه مراكز آموزش دانشگاهي دارد.

روش هاي توسه خوشه
بطور كلي , در ابتدا حامي و سرمايه گذار براي بخش هاي مختلف در توسعه خوشه ها در منطقه Veneto  , اتاق بازرگاني بود . عمدتاَ اتاق بازرگاني بدنبال شركت هايي بود كه فكر در توسعه بخش ها و خوشه ها دارند، اگر چه هنوز برخي از شركت هاي ( در اندازه متوسط ) نياز به حمايت اتاق بازرگاني در عرصه رقابت دارند , اما نقش عمده اي در برقراري روابط بين شركت هابر عهده اتاق بازرگاني بوده است.

تحقيقات در منطقه Veneto
” Treviso Tecnologica  ”  با خدمات و حمايت هاي وابسته به R&D  ( تحقيق و توسعه ) شركت ها را حمايت مي نمايد.
پارك هاي تكنولوژي (Venice) Vega ,  (Verona ) Star  , (Padova) Galileo   در رابطه با خدمات مربوط به نوآوري , پژوهش , با يكديگر منسجم شده اند.
دانشگاه­ها و موسسات آموزشي هماهنگي كاملي در بخش آموزش پيدا کرده­اند و بطور كلي خدمات آموزشي از 6 دانشگاه منتخب در 156 مورد در منطقه Veneto  , 88 مورد در Padua  و 35 مورد در Venice  و 32 مورد در Verona  شامل آموزش­هاي سطح ديپلم تا دکترا و برگزاري دوره­هاي تخصصي در اين مناطق انجام پذيرفت.
دانشگاه Padua   , پارك علمي Galileo   و انجمن هاي كارفرمايان ايتاليايي , اخيراَ اقدام به تاسيس يك شركت مديريت بودجه نموده اند، سهامداران شركت مديريت بودجه عبارتند از : دانشگاه Padua  با 30 % سهام، پارك علمي Galileo  با 30 % سهام و انجمن كارفرمايان ايتاليايي با 20 % سهام.
مقدار كل وجوه سرمايه گذاري برابر با 25 ميليون يورو مي باشد كه عمدتاّ  در 3 بخش اصلي سرمايه گذاري مي شوند :
انرژي ديجيتالي، علم رايانه و مواد جديد به ارزش12 ميليون يورو.
علوم دارو سازي به ارزش 8 ميليون يورو
5 ميليون يورو نيز براي مراكز پژوهشي دانشگاهي كه , نقش كليدي در تصميمات سرمايه گذاري را بخود اختصاص داده­اند.
مركز اطلاعاتي Veneto  , يك مركز خدماتي و اطلاع رساني مي باشد كه به SMEs  كمك شاياني را ارائه کرده تا بتوانند در بازار منحصر بفرد جهاني باندازه بازارهاي اروپايي  فعاليت داشته باشد .
اين مرکز شبكه­اي است كه بوسيله يك كميسيون اروپايي كه بيش از 280 دفتر در سرتاسر اروپا دارد مديريت مي شود و به ستاد اتحاديه اروپا متصل مي باشد .
مركز اطلاعاتي Veneto ميزبان انجمن منطقه اي 7 اتاق بازرگاني در منطقه Veneto  است .
مركز اطلاعاتي Veneto  با عوامل زير در ارتباط مي باشد :
–         اتحاديه اصلي اروپا
–         موسسات ملي
–         منابع محلي
–         دانشگاه ها , موسسات پژوهشي , آزمايشگاه ها
–         انجمن هاي كار آفرين , گروه هاي حرفه اي و خبرگان واجد الشرايط از بخش هاي مختلف

آمار اقتصاد Veneto
امروزه , منطقه Veneto  يكي از قوي ترين مناطق اقتصادي به شمار مي­رود. در واقع در 2 دهه اخير , نرخ رشد سرمايه مربوط به منطقه Veneto  از ميانگين ملي بيشتر بوده است .
داده هاي اخير ارزش سرانه اي را براي 103 ايالت ايتاليا نشان مي دهد ( در سال 2000 ) . اين داده ها نشان ميدهد كه 4 ايالت از كل 7 ايالت مربوط به Veneto در فهرست 15 ايالت اصلي ايتاليا قرار دارند . در اين رتبه بندي :
Verona  در رتبه 11  –  Vicenza  در رتبه 12   –  Treviso  در رتبه 14  و  Padua  در رتبه 15 قرار دارند .
هنگاميكه توليدات صنعتي يك افزايش 3.2 % را در سال 2000 رقم زدند , بخش ساختماني بمقدار 3.7 % توسعه يافت و اين خدمات باعث شد كه رشد بازار بميزان 3.3 % افزايش يابد .
داده هاي ديگر نيز ظرفيت هاي مالي منطقه اقتصا