نانوتکنولوژی، سرمایه‌ای بزرگ در اندازه‌ای کوچک

نانوتکنولوژی، سرمایه‌ای بزرگ در اندازه‌ای کوچک

موضوع : دیدگاه ها / دانش بنیان

فناوری نانو که به سرعت در حال رشد است دربرگیرنده محصولات خاصی است. این محصولات آنقدر کوچک هستند که تنها می‌شود با استفاده از میکروسکوپ‌های بسیار قوی آنها را دید. قطر هر نانومتر یک هفتاد و پنج هزارم قطر موی انسان یا تقریباً یک میلیاردم متر است. این تکنولوژی در حوزه‌های گوناگونی از جمله پزشکی، انرژی، کشاورزی و حتی پوشاک استفاده می‌شود. در تمام دنیا موافقت گسترده‌ای وجود دارد که نانوتکنولوژی در سال‌های پیش‌رو رشد و پیشرفت قابل توجهی را برای جهان ما به همراه خواهد داشت. البته هنوز هم فرصت‌های سرمایه‌گذاری بی‌شماری وجود دارد که به نانوتکنولوژی گره خورده است. سرمایه‌گذاران این حوزه باید به‌خوبی از انتخاب‌های پیش‌روی‌شان آگاه باشند، بر سود بالقوه کار تمرکز کنند و با احتیاط پیش بروند.
برای پیشرفت درست در مسیر سرمایه‌گذاری در نانوتکنولوژی باید از این مراحل به سلامت عبور کنید:
مرحله ۱
درباره دسته و شاخه‌ای که می‌خواهید در آن سرمایه‌گذاری کنید، پژوهش انجام دهید. فرصت‌های خاص این دسته را به‌خوبی بشناسید. جالب است بدانید که درست مثل تمامی نوآوری‌های نوظهور، نانوتکنولوژی نیز مورد استقبال شرکت‌های خوش‌نام و پرآوازه و نیز تازه‌واردها قرار گرفته است. همچنین فرصت‌های کسب‌وکاری نوپای زیادی در محصولات و خدمات این نوع تکنولوژی نسبتا تازه وجود دارد که به‌خوبی می‌تواند از توسعه نانوتکنولوژی حمایت کند. برای خود مشخص کنید که می‌خواهید دستاوردهای‌تان در این نوع سرمایه‌گذاری کوتاه‌مدت باشد یا بلندمدت. همچنین باید معلوم باشد که چه میزان از ریسک را می‌توانید تاب بیاورید. متوجه این نکته مهم باشید که نانوتکنولوژی یک محصول نیست بلکه دانشی است که می‌تواند محصول تولید کند.
مرحله ۲
به سرمایه‌گذاری در شرکت‌های پرآوازه‌ای که از نانوتکنولوژی در محصولات‌شان استفاده می‌کنند، به‌عنوان یک گزینه فکر کنید. آنها با تمام جلال و جبروت‌شان تن به چنین ریسکی داده‌اند و این کار را آسان‌تر می‌کند. در دنیا شرکت‌هایی چون IBM، جنرال‌الکتریک و اینتل در میان شرکت‌های بی‌شماری هستند که علاقه زیادی به این تکنولوژی از خود نشان داده و در این عرصه سرمایه‌گذاری کرده‌اند. سرمایه‌گذاری در شرکتی با پیشینه زیاد در این زمینه ریسک کار را برای‌تان کاهش می‌دهد، درحالی‌که این کار سرمایه‌گذاری در یک نوآوری محسوب می‌شود.
مرحله ۳
به دنبال یافتن شرکت‌های جدیدی باشید که شدیدا به نانوتکنولوژی معتقد هستند. اغلب، این تلاش‌ها باعث می‌شود که فرصتی برای حضور از نقطه ابتدایی ماجرا برای‌تان فراهم شود. در نقطه ابتدای کار اصولا قیمت‌ها کم است و سرمایه‌گذاری با حداقل سرمایه امکان‌پذیر می‌شود. از چشم‌انداز آینده شرکت که برای خودشان ترسیم کرده‌اند آگاه شوید و با دقت به جایگاهی که آن شرکت در آن رقابت می‌کند و رقبایش توجه کنید. برای مثال شرکت‌های فعال در عرصه دارویی به لطف پیر شدن جمعیت، انتظار دیدن پیشرفتی شگرف در سال‌های آینده را دارند. سیستم‌های تحویل دارو یکی از بزرگ‌ترین فرصت‌هایی است که توسعه‌دهندگان نانوتکنولوژی باید به آن توجه داشته و برای سرمایه‌گذاری در آن کوشش کنند.
مرحله ۴
شناسایی شرکت‌های نانو فراتر از روش‌های سنتی امکان‌پذیر است. مثلا قرار نیست شرکت‌های نانو خود را در بورس معرفی کنند تا افراد در این شرکت‌ها سرمایه‌گذاری کنند. این نوع شرکت‌ها معمولا از روش‌های تبلیغاتی یا آگهی زدن در روزنامه‌ها خود را می‌شناسانند. وقتی شرکت‌ها را شناختید از دانش خود درباره نانوتکنولوژی استفاده کنید و ببینید که شرکت موردنظر چقدر شانس و احتمال موفقیت دارد.
مرحله ۵
کسب‌وکاری کوچک مرتبط با نانوتکنولوژی را آغاز کنید. ازجمله خدماتی که می‌توانید در این کسب‌وکار ارائه دهید، استخدام کارمندان و نیز توزیع و بهبود خدماتی است که پیشروهای این حوزه تقاضا می‌کنند. ببینید شرکت‌های این حوزه چه نیازهایی دارند و براساس آن نیازها خدمات ارائه دهید. زیرشاخه‌های بسیار زیادی در نانوتکنولوژی وجود دارد که می‌تواند هم‌راستا با رشد و تکامل این تکنولوژی فرصت‌های نابی برای سرمایه‌گذاری در کسب‌وکارهای کوچک و بزرگ را فراهم کند.
چند نکته:
به یاد داشته باشید:
سرمایه‌گذاری در نانوتکنولوژی نیازمند تحقیق مداوم و پژوهش همیشگی است. باید تحقیق را همسایه خود بدانید و از آن لحظه‌ای غافل نشوید. نانوتکنولوژی به معنای مهندسی کردن محصولات به روشی تازه و امروزی است. حتی برای امیدوارکننده‌ترین سرمایه‌گذاری‌ها هم باید جای کوچکی برای شکست در نظر گرفت تا در صورت وقوع خسارت‌هایی به بار نیاید.
خوب و بد نانوتکنولوژی
به نانوتکنولوژی، فناوری تازه قرن ۲۱ می‌گویند و آن را برابر با اختراع برق می‌دانند. اما این تکنولوژی تازه مثل هر پدیده دیگری هم خوبی دارد و هم بدی. در ادامه گذری کوتاه به خوبی‌ها و بدی‌هایش داریم:
خوبی‌ها
بزرگ‌ترین خوبی نانوتکنولوژی این است که عمدتا و براساس کشفیات تازه می‌تواند در هر نوع صنعتی حضور یابد و اندازه و مقیاس همه چیز را کوچک کند. در دنیای امروز هر چه اندازه‌ها و حجم‌ها کوچک‌تر باشد، استقبال از آن بیشتر است و درنتیجه سودآوری بیشتری نیز دارد. نانوتکنولوژی باعث تغییر در ساختار فیزیکی و ترکیبات شیمیایی مواد شده است. در نتیجه می‌توان از همین الان روزی را تصور کرد که تمام آنچه زمانی فقط در رمان‌های علمی-تخیلی بود، در دسترس عموم قرار گیرد. این اقدامات می‌تواند اثر مثبتی بر حل چالش‌های گوناگون اجتماعی از جمله تولید و ذخیره انرژی، بهبود وضعیت آب، وسایل نقلیه سبک‌تر و قدرتمندتر، خدمات بهداشتی بهتر، کامپیوترهای کارآمدتر و. . . داشته باشد. تک‌تک این حوزه‌ها جای زیادی برای سرمایه‌گذاری‌های اقتصادی دارند. همین امر نانوتکنولوژی را جذاب و سرمایه‌گذاری در آن را سودآور کرده است.
بدی‌ها
سرمــایــه‌گـذاری‌هـای هنـگفــت در نانوتکنولوژی باعث می‌شود تا به‌زودی نانو ذرات از آزمایشگاه‌ها به محیط‌های کار، کالاهای مصرفی و خدمات حفاظت از محیط‌زیست بیایند. اما دلایلی وجود دارد که ورود نانو ذرات به بازار را تا حدی با نگرانی مواجه می‌کند. برای مثال واکنش‌پذیری بالا ممکن است به عوارض جانبی بیولوژیکی منجر شود. همین امر باعث نگرانی شده و سرمایه‌گذاران در این حوزه را دچار تردید می‌کند.
بنابراین برای بهبود توسعه پایدار نانوتکنولوژی و در نتیجه بالا بردن احتمال موفقیت سرمایه‌گذاری‌ها در این عرصه لازم است تا کشورهای دارنده نانو به دنبال برطرف کردن مشکلات این عرصه باشند تا افکار عمومی این پدیده قرن ۲۱ را رد نکرده و آنها که پول دارند به سرمایه‌گذاری در این حجم‌های بسیار کوچک با کارایی‌های بسیار بزرگ ‌ترغیب شوند.
درصورتی‌که این مهم اتفاق بیفتد و تضمین‌های لازم از نظر علمی فراهم شود نانوذرات می‌توانند گزینه‌ای بسیار مناسب و سودآور برای سرمایه‌گذاری باشند. با توجه به کاربردی بودن نانو در تمامی عرصه‌ها و صنایع، اگر روزی نانو به زندگی عادی مردم راه یابد می‌تواند در کنار فناوری اطلاعات انقلابی دیگر در دنیا به پا کند، انقلابی که بعد از انقلاب صنعتی بی‌سابقه است.
مترجم سارا گلچین
دریک آنلاین هفته آینده گزارشی در ارتباط با فرصتهای سرمایه گذاری در نانو تکنولوژی در کشور منتشر می نماید. اگر به سرمایه گذاری در فناوریهای نوین علاقمند هستید این گزارش را از دست ندهید.